Software beschrijving 2

Op deze pagina beschrijf ik hoe een bepaalde functie in software werkt.


Smoke Brushes in Photoshop CC 2014

Allereerst maar eens verklaren wat een Brush (kwast) is. In Photoshop kun je uiteraard een standaard Brush gebruiken door het Brush tool te selecteren. Met deze brush, die je groter en kleiner kunt maken, teken je dan in een gekozen kleur in je foto.

 

Er is echter een optie om voor die Brush verschillende vormen te kiezen. Dit doe je door te kiezen voor het 'verfpot met kwasten' icoon (rode pijl) aan de rechterzijde van het scherm van Photoshop. Zie de afbeelding hiernaast.


Je krijgt dan al een enorme keuze te zien aan Brushes die je kunt gebruiken in Photoshop. Natuurlijk kun je daarnaast op internet een geweldige hoeveelheid ander Brushes vinden. Deze zijn allemaal in het XXX.abr formaat waar de XXX staan voor de naam van de Brush.



Ik heb onlangs een Brush set gedownload in de vorm van rook. De link om deze Brushes te downloaden is www.brusheezy.com/…/1830-real-smoke-photoshop-brushes

 

Als je deze Brush set binnengehaald hebt moet je de abr file in de volgende Folder (map) plaatsen: Adobe Photoshop CC 2015 > Presets > Brushes. Kijk op de Software beschrijving 3 pagina bij Cloud Brushes hoe de brushes in Photoshop te installeren. In de hierboven genoemde keuze (rode pijl) vind je dan de rookbrushes terug.

 

Nog een zeer handige tool om je gekozen Brush te vergroten of te verkleinen: kies uiteraard het Brush icoon en een brush. Druk nu tegelijkertijd op Alt & CMD (Mac) hou vast, en beweeg je muis naar links of rechts. Je ziet de vorm van de Brush groter of kleiner worden.

 

Hieronder een voor-na voorbeeld met wat je met de rook brushes kunt doen.

Voor de Smoke Brushes.
Voor de Smoke Brushes.
Na de Smoke Brushes.
Na de Smoke Brushes.

Out of Bounds in Photoshop CC 2014

Eindresultaat
Eindresultaat

Hieronder de stappen om een ‘Out of Bounds’ foto te maken. Kies een foto waarbij duidelijk onderwerpen aanwezig zijn die dit soort foto’s mogelijk maken. Dus niet een landschap met alleen aan de onderzijde grond of water en daarboven de lucht.


In deze beschrijving refereer ik aan de bovenstaande foto (eindresultaat). Deelnemers aan de Open Monumentendag 2008 in Breda.


Foto 1 - het origineel
Foto 1 - het origineel

Voordat ik met de Out of Bounds bewerking begon heb ik als eerste in de originele foto (zie hierboven foto 1) de figuren geselecteerd met de QUICK SELECTION en REFINE EDGE tools (kom ik nog op terug in de beschrijving). Tevens wat achtergrond figuren verwijderd. Vervolgens de selectie omgekeerd en de achtergrond met GAUSSIAN BLUR bewerkt.


Resultaat hiervan is hieronder te zien in foto 2. De mate van GAUSSIAN BLUR is mede afhankelijk van je eigen voorkeur.

 

Foto 2 - met Gaussian Blur
Foto 2 - met Gaussian Blur

Dan nu de bewerking om een Out of Bounds foto te maken. Het is de bedoeling om een onderwerp uit het kader te laten treden. Dat gaan we doen m.b.v LAYERS (Lagen) en MASKS (Maskers). Deze bewerking is gedaan met een Apple iMac dus commando’s voor Windows zullen iets anders zijn. De hieronder gebruikte termen gelden alleen voor de Mac. Commando’s en Tools zijn in rood weergegeven.

 

1: Zoek een geschikte foto en open deze in Photoshop.

2: Dupliceer de LAYER twee keer door tweemaal op CMD+J te klikken. Je krijgt dus nu 3 lagen te zien.

3: Klik rechtsonder op het icon voor ADD NEW LAYER, resulterend in een vierde laag zonder inhoud (gevuld met grijs/witte blokjes).

4: Sleep deze lege LAYER naar beneden tussen de twee bovenste LAYERS zodat de lege LAYER de tweede van boven wordt.

5: Maak de onderste LAYER actief door er éénmaal op te klikken.

6: Maak zwart de voorgrond kleur (klik hiervoor op het kleine figuurtje linksboven de twee kleurblokjes in het linker Tool menu).

7: Druk dan op ALT+ DELETE (backspace). De onderste LAYER wordt nu helemaal zwart.

8: Hernoem LAYER 2 naar FRAME (klik tweemaal op de tekst naast de LAYER 2 en type de nieuw naam + Enter).

9: Verberg LAYER 1 copy door op het oogje links van de LAYER te klikken.

10: Kies nu het RECTANGULAR MARQUEE Tool.

11: Teken met deze Tool een rechthoek om de onderwerpen zodat een gedeelte daarvan buiten het kader valt. Ook dit is weer afhankelijk van de foto en onderwerp.

12: Ga dan naar EDIT > STROKE. Kies voor WIDTH ongeveer 60 en kies voor INSIDE. Dit is afhankelijk van het formaat van je foto. Klik op OK.

13: CMD+D verwijdert de selectie.

14: Kies nu voor EDIT>TRANSFORM>PERSPECTIVE

15: Klik op één van de twee bovenste hoekpunten links of rechts en verplaats deze naar het midden zodat het kader naar achter leunt.

16: CMD+T en je kunt de bovenste en onderste balk van het frame nog aanpassen. Druk als je gereed bent op ENTER.

17: CMD indrukken, vasthouden en op het FRAME LAYER  genaamd klikken.

18: Inverse de selectie: SELECT>INVERSE

19: Druk op ‘Q’ om er een QUICK MASK van te maken.

20: Selecteer het PAINT BUCKET Tool en klik hiermee buiten het kader.

21: Druk wederom op ‘Q” om QUICK MASK weer uit te schakelen.

22: Maak LAYER 1 actief.

23: Klik op ADD LAYER MASK, rechtsonder het scherm

24: Maak LAYER 1 copy zichtbaar, klik op het oogje.

25: Maak LAYER 1 copy actief door er op te klikken.

26: Nu komt het meeste werk: selecteer met het QUICK SELECTION Tool de figuren of het onderwerp. Probeer dit zo precies mogelijk te doen, zoom eventueel in om de selectie te verfijnen.

27: Kies dan SELECT> REFINE EDGE… en klik op SMART RADIUS. Stel deze in op ongeveer 15. Dit maakt de selectie nog nauwkeuriger. Selecteer hierbij wel het BRUSH icon links van het SMART RADIUS invulveld.

28: Klik wederom op ADD LAYER MASK en je ziet het kader achter je selectie verdwijnen.

29: Maak de BACKGROUND LAYER actief door er op te klikken (onderste LAYER).

30: Kies nu de GRADIENT Tool en dan bovenin het LINEAR GRADIENT icon.

31: Druk op SHIFT, houdt ingedrukt en trek van bovenin het beeld tot onderin het beeld een lijn. Er verschijnt een kleurverloop van zwart naar wit.

32: LAYER FLATTEN brengt alle LAYERS samen tot één afbeelding.

33: Out of Bounds gereed.

34: Eventueel nog kleine correcties uitvoeren door in te zoomen en individuele pixels te verwijderen of bij te tekenen.

 

Mocht je problemen krijgen tijdens het maken van de Out of Bounds stuur dan een e-mail aan foto@dannytouw.nl met vermelding van het regelnummer waar het probleem zich voordoet.

 

Hieronder nog wat voorbeelden.


Oud en Nieuw

Hierboven een montagefoto van het Kasteel van Breda. Via de Facebook pagina van bredamijnstad zag ik een foto van militairen op de KMA, de Koninklijke Militaire Academie. Ik heb daar onlangs ook een fotoserie gemaakt. Met één foto vrijwel op dezelfde plaats genomen. Ja, dan gaat mijn Photoshop hart kloppen en heb ik beide foto's samengevoegd.

 

Eerst de oude foto wat verscherpt en de afmetingen even groot gemaakt. Dat wil zeggen: ik ben uitgegaan van de pilaren, de oude foto net zolang aangepast totdat de oude pilaren op de nieuwe pasten. Toen de oude foto in de nieuwe geplakt. De randen van de oude foto met de Spot Healing Brush van Photoshop wat vloeiender gemaakt zodat de overgang tussen de twee foto's niet zo scherp was. En als laatste met het Eraser Tool de overgangen nog wat meer doorzichtig gemaakt.

 

Op de nieuwe foto heb ik eerst wel wat militairen moeten 'wegpoetsen'. Hieronder de oude en nieuw foto.


Om het helemaal 'oud' te laten lijken de foto omgezet naar zwart/wit in Photoshop. In Perfect Effects 9 de afbeelding voorzien van een rand (Antique Deckled).

 

Om het helemaal 'oud' te laten lijken de foto in Perfect Effects 9 voorzien van een rand (Antique Deckled) langs de foto. Tevens de preset 'Chevaller' toegepast. In Photoshop tenslotte de foto een sepia tint gegeven.


Om het helemaal 'oud' te laten lijken de foto in Perfect Effects 9 voorzien van een rand (Antique Deckled) langs de foto. Tevens de preset 'Dellcroix' toegepast.


En één van de foto's nu zonder 'wegwijzer'.


Cropfunctie Nikon D7100

De Nikon D7100 heeft een functie waarbij het beeld met een factor 1.3 gecropt wordt. Dat geeft de mogelijkheid om met b.v. een 200mm objectief ‘dichter’ bij een onderwerp te komen. Nadeel is dat je van 24MP naar 15MP gaat omdat maar een gedeelte van de sensor gebruikt wordt. Voordelen zijn een extra tele-effect, een hogere snelheid (tot 7 bps) en een extra grote AF-beelddekking. 

 

Hieronder zie je twee foto’s, één zonder crop en één met crop. De gekropte opname is in Photoshop weer ‘opgerekt', van 4800 X 3200 pixels naar 6000 X 4000 zodat van beide opnames de afmetingen hetzelfde zijn.

Foto's Danny Touw

Zonder cropfunctie
Zonder cropfunctie
Met cropfunctie
Met cropfunctie

Perspectief corrigeren

De foto is een opname van Kasteel Bloemendaal in Vaals. Met Adobe Photoshop CC 2014 heb ik de pilaren van de toegangspoort wat 'rechtgetrokken'. Ik heb dit op de volgende manier gedaan:

Photoshop Warp functie.
Photoshop Warp functie.

Open de foto in Photoshop.

  • Select > All
  • Kies nu voor Edit > Transform > Warp
  • Je kunt nu op diverse punten de foto verschuiven (de ronde bolletjes rond de foto)
  • Doe dit totdat de pilaren recht staan
  • Je verliest wel wat van de foto maar dat kun je met de Crop Tool functie weer aanpassen door een uitsnede van de foto te kiezen. Of door wat 'meer' foto te maken zodat je genoeg materiaal hebt om mee te werken.

 

Zie hieronder het Voor en Na voorbeeld.

Foto's Danny Touw

Zonder correctie.
Zonder correctie.
Met correctie.
Met correctie.

Panoramafoto Grote Kerk Breda

Enige tijd geleden heb ik onderstaande foto op mijn website en Facebook geplaatst. Gemaakt met de Samyang 8mm 1:3.8 Diagonal Fisheye lens. Prachtig beeld, echter de zijkanten vervormen door het fisheye effect. Onlangs weer terug geweest naar de Grote Kerk in Breda voor een andere manier van fotograferen vanaf dezelfde plaats.

Grote Kerk in Breda. Gemaakt met de Samyang 8mm 1:3.8 Diagonal Fisheye lens.
Grote Kerk in Breda. Gemaakt met de Samyang 8mm 1:3.8 Diagonal Fisheye lens.

Het onderstaand panorama heft deze vervormingen op. Was de eerste foto opgebouwd uit 5 HDR exposures, het panorama bestaat uit 6 X 5 = 30 HDR exposures. Standpunt van de camera was exact hetzelfde. Je ziet nu dat er duidelijk veel minder vervorming optreed. Blikveld >180 graden. Afmetingen van de foto zijn 18239 X 5438 pixels, 57.5 MByte.

 

Exif:

Velbon Statief D-700

JYC TC-N3 remote interval timer

Nikon D7100

Nikor 18-70mm 1:3.5-4.5 op 18mm

6 X 5 HDR bracketing opnames

f/8

ISO100

 

Adobe Camera Raw (ACR) en Adobe Photoshop CC 2014

Wacom Intuos Pro M pen tablet

 

Grote Kerk in Breda. Panorama foto bestaande uit 6 X 5 = 30 HDR opnames.
Grote Kerk in Breda. Panorama foto bestaande uit 6 X 5 = 30 HDR opnames.

Kijk voor meer panorama foto's van de kerk op deze pagona: Panorama


Workflow panoramafoto Rotterdam

De foto bovenaan iedere pagina op mijn website is gemaakt in Rotterdam tijdens een sessie avondfotografie met Michiel Buijse (behindthelenscap.nl). Leuk dat deze foto geplaatst is op de Facebook pagina van 'Kom ie uit Rotterdam dan ?' facebook.com/komieuitrotterdamdan.

 

De camera werd bestuurd met TriggerTrap samen met de Apple iPhone 5S. De iPhone bedient dan via een app de camera. Actie in TriggerTrap was LE (Long Exposure) HDR (High Dynamic Range). 5 bracketings met een EV verschil van 2 en een middelste belichtingstijd van 8 seconde. TriggerTrap berekent dan automatisch de andere belichtingstijden. Hierbij is belangrijk dat je camera in de ‘Bulb’ mode staat. Dat betekent dat zolang de ontspanknop ingedrukt is de sluiter open blijft staan. Auto Focus op de camera uitschakelen en gebruik maken van diafragma voorkeur. En uiteraard een statief!

 

Binnenkort kom ik met een speciaal artikel over TriggerTrap op mijn Techniek 2 pagina.

 

De foto’s zijn samengevoegd in Adobe Photoshop CC 2014 met de Merge to HDRPro… optie. Uiteraard nog wat instellingen veranderd (waaronder de kleurtemperatuur) en tenslotte is er een panoramafoto van gemaakt door boven en onder gedeelten weg te halen (te croppen).

 

Wacom Intuos Pro pen tablet.

Exif:

Velbon Statief D-700

Nikon D7100

Sigma 10-20mm 1:3.5 op 10mm

TriggerTrap en Apple iPhone 5S

f/8

5 HDR opnames -4EV, -2EV, 0EV, +2EV, +4EV

1/3sec, 1.8sec, 7.8sec, 31.8sec, 128sec

 

Bewerkt met Adobe Camera RAW en Adobe Photoshop CC 2014.

Wacom Intuos Pro pen tablet.


Workflow panoramafoto NS station Breda

Foto Danny Touw

 

Om deze panoramafoto te maken heb ik de volgende workflow toegepast:

 

Het maken van de serie:

1: Camera op statief en in de portretstand (verticaal). En kies ervoor om RAW opnames te maken!!

2: Gebruik gemaakt van de Sigma 10-20mm lens op 14mm. Bekeken hoeveel foto’s ik nodig had om een goed panorama effect te maken. In dit geval 5, dus 180 graden gedeeld door 5 = 36 graden. Mijn statief heeft een markering zodat ik redelijk precies het aantal graden in kan stellen. De verdeling is per 15 graden. Hou er rekening mee dat de foto’s elkaar moeten overlappen om de software een goede stitch te laten maken. Stitching is het samenvoegen van meerdere opnames tot één foto.

3: Camera ingesteld op 5 bracketings met een EV verschil van 1. Dus de serie werd: -2EV, -1EV, 0EV, +1EV, +2EV

4: Uiteindelijk krijg je dus 5 opnames per stand van je camera. Je begint links met 5 foto’s, 36 graden naar rechts, weer 5 foto’s enz. totdat je de laatste 5 opnames gemaakt hebt. De halve cirkel va 180 graden is dan klaar. Totaal dus 25 opnames.

 

 

De HDR post processing, deze keer als volgt:

1: Laad de RAW foto’s vanaf je geheugenkaart op je computer in een werkmap.

2: Open Adobe Photoshop (ik gebruik CC 2015).

3: Ga naar File en hierin naar Automate en vervolgens kies je Merge to HDR Pro…

4: Klik nu op Browse en open de eerste foto’s van de serie, in dit geval dus 5 foto’s van de eerste reeks opnames (camera helemaal naar links op 0 graden).

5: Klik op OK

6: Photoshop gaat aan de gang en komt na enige tijd met een scherm waarop de HDR foto te zien is. Vink hier rechtsboven 32 bit aan. En selecteer Remove ghosts.

7: Klik op Tone in ACR (Adobe Camera Raw).

8: Je kunt nu een veelvoud aan instellingen doen, afhankelijk van de foto.

9: Klik op OK en je foto wordt in Photoshop weergegeven.

10: Kies Layer en vervolgens op Flatten image.

11: Je hebt nu een 32 Bits foto die je als zodanig kunt bewaren. Foto 1 van de panorama serie.

12: Herhaal dit proces voor de 4 andere series.

13: Als je dit gedaan hebt krijg je dus 5 32 Bits HDR foto’s die we gaan samenvoegen in Photoshop.

14: Onder dit artikel zie je de 5 foto’s. Klik erop om de originele opname te zien.

 

 

Het samenvoegen (merge) van de foto’s om er een panorama van te maken:

1: In Adobe Photoshop: File, Automate, Photomerge…

2: Klik op Browse en kies de 5 eerder opgeslagen 32 Bits HDR foto’s.

3: Zet de Layout op Auto. Zorg dat Blend Images Together is aangevinkt.

4: Klik op OK.

5: Na enige tijd krijg je het samengevoegde beeld te zien. Wel met een kader rondom. Hier moet je een uitsnede van maken door het Crop Tool te kiezen. Selecteer linksboven de W x H x Resolution optie.

6: Pas nu het kader aan door de lijnen boven, onder, links en rechts te verschuiven totdat het kader binnen de foto valt.

7: Klik nu tweemaal binnen het kader en de foto wordt gecropt.

8: De volgende stap is Layer, Flatten image.

9: En klaar is je panorama. Misschien nog wat aanpassingen qua scherpte, contrast enz.

10: Maak er nu in Photoshop een 16 Bits foto van.

11: Bewaar de foto als PSD file (Photoshop) of jpg.

 

Foto's Danny Touw


Kop van Zuid

Een speciale bewerking van een van mijn eerdere foto's van 'De Kop van Zuid' in Rotterdam.

 

De originele foto is gecropt (bijgesneden) en daarna is het bovenste gedeelte van de foto gekopieerd, gedraaid en gespiegeld. Vervolgens met 60% opacity op het onderste deel van de foto geplaatst. Hierdoor reflecteren de gebouwen in het water maar blijft het water zelf zichtbaar. Kijk hier voor de originele opname.

Foto's Danny Touw

 

Dezelfde workflow is toegepast op deze montagefoto met de 'Oasis of the Sea'.


'Paste Into' functie in Adobe Photoshop CC 2014

Met de Paste Into functie van Adobe Photoshop CC 2014 kun je twee foto’s samenvoegen waarbij een gedeelte van één van de foto’s niet veranderd. Hieronder zie je twee foto’s: één van de boulevard van Vlissingen met een mooie blauwe lucht en één van een donkere, dreigende lucht. Deze twee gaan we samenvoegen.

De boulevard van Vlissingen
De boulevard van Vlissingen
De dreigende lucht
De dreigende lucht

 

Open de foto van de boulevard van Vlissingen: selecteer eerst de lucht met het Quick Selection Tool. Als je dat gedaan hebt kies je voor Select - Refine Edge… Je krijgt dan een rood veld te zien rondom je selectie. Ga nu met de brush (kwast) over de randen van de selectie en je zult zien dat Photoshop de selectie nog meer verfijnt. In dit geval de scheiding tussen de gebouwen en de lucht. Klik op OK.


Open dan de foto met de lucht. Het beste is een foto te kiezen met dezelfde afmetingen in pixels als de boulevard. Selecteer de hele foto van de lucht en kopieer deze met Edit - Copy. Ga naar de foto van de boulevard. Plaats met de functie Edit - Paste Special - Paste Into de lucht in de foto van de boulevard. Een beetje schuiven met het Move Tool en de lucht staat op zijn plaats. Met Layer - Flatten Image voeg je de foto's samen.

 

De eerst zo vreedzame lucht boven de boulevard is nu veranderd in een dreigende lucht. De gebouwen, zee en strand zijn echter niet veranderd. Hieronder het resultaat.

Het resultaat
Het resultaat

 

En nog een extra voorbeeld!

Extra voorbeeld
Extra voorbeeld

Van zwembad naar schaatsbaan

Deze fotoserie is een bewerking van de foto van Gerrit de Groot. Het zwembad van een hotel in Turkije. Op facebook kwamen er reacties binnen dat er teveel blauw in de foto aanwezig was.

 

Vandaar dat ik het zwembad wit gemaakt heb. En toen kwam al snel het idee van de schaatser... en de tribunes...

 

Bewerkt met Adobe Photoshop CC 2014 en Wacom Intuos Pro M pen tablet.

 

Hoe is de foto aangepast? Als eerste heb ik het zwembad geselecteerd met het Quick Selection Tool. Daarna met Image - Adjustments - Levels de linker Output Levels slider op 170 gezet. Klaar ijsbaan.

 

Vervolgens op internet een afbeelding van een schaatser gevonden (Stefan Groothuis). Deze gekopieerd en op de ijsbaan geplaatst. Vervolgens de schaatser geselecteerd, grijs gemaakt, 180 graden gedraaid en onder de schaatser op de ijsbaan geplaats met 27% transparency. De lagen van de ijsbaan en schaatser samengevoegd (Flatten Image).

 

Dan de tribunes: selecteer eerst de lucht met het Quick Selection Tool. Kies een foto uit met de tribunes (eenvoudig te vinden op Internet). Kies een foto met dezelfde grote in pixels als de ijsbaan). Selecteer de hele foto van de tribunes en plaats met de functie Edit - Paste Special - Past Into de tribunes in de lucht van de ijsbaan. Een beetje schuiven met het Move Tool en de tribunes staan op hun plaats. Flatten Image voegt de foto's samen. En klaar is je Thialf stadion in Turkije!

 

Foto Gerrit de Groot

Bewerking Danny Touw

De originele foto
De originele foto
Foto met schaatser
Foto met schaatser
Foto met schaatser en tribunes
Foto met schaatser en tribunes

International Space Station (ISS)

4

Foto Danny Touw

7 juni 23:15 uur.
7 juni 23:15 uur.

7 juni 23:15 (CEST)

ISS (International Space Station) zichtbaar in Nederland. Deze keer een sterk in Photoshop uitvergrote foto.

 

Software: Aperture en Adobe Photoshop

Bewerkt met Wacom Intuos Pro pen tablet

 

Nikon D7100

Sigma 70-200mm 1:2.8 op 200mm

f/2.8

1/6sec

ISO12800


International Space Station (ISS)

3

Foto Danny Touw

7 juni 00:04 uur.
7 juni 00:04 uur.

Mijn laatste fotosessie van het ISS is genomen op zaterdag 7 juni om 00:04. Omdat de maan veel licht aan de westelijke hemel veroorzaakte is deze opname gemaakt van de oostelijke hemel. Toch nog wel lichtvervuiling, maar het spoor van het ISS is weer duidelijk te zien. Wat geëxperimenteerd met een hogere ISO waarde.  

 

Aperture en Adobe Photoshop

Wacom Intuos Pro M pen tablet

 

Nikon D7100

Samyang 8mm Diagonal Fisheye

f/22

300sec

ISO800


International Space Station (ISS)

2

 

De tweede poging om het ISS (International Space Station) vast te leggen in een lange belichting opname. Ik heb de auto-focus functie van de camera uitgeschakeld en de scherpstel ring op oneindig gezet.

 

Perfect weer bij deze opnames. Gebruik gemaakt van het Samyang 8mm Diagonal Fisheye objectief. Camera stond uiteraard op statief en de aansturing van de belichting gebeurde door de camera op Bulb te zetten en via TriggerTrap de gewenste sluitertijd in te stellen (over TriggerTrap binnenkort meer. Hiermee kun je met je iPhone je camera bedienen).

 

Op foto 1 zie je het ISS als een lange streep vanuit het zuidwesten naar het oosten vliegen. Let ook op het sterrenbeeld Grote Beer, rechts van het ISS. Het was nog niet helemaal donker.

 

Software: Aperture en Adobe Photoshop.

Bewerkt met: Wacom Intuos Pro pen tablet.

Camera aangestuurd met TriggerTrap voor de start en stop van de belichting.

 

Nikon D7100

Samyang 8mm

f/8

90sec

ISO100

 

Foto 2 foto is anderhalf uur later genomen. Het ISS kwam nu vanuit het westen en vloog naar het oosten. Ook hier is Grote Beer duidelijk te herkennen.

 

Software: Aperture en Adobe Photoshop.

Bewerkt met: Wacom Intuos Pro pen tablet.

Camera aangestuurd met TriggerTrap voor de start en stop van de belichting.

 

Nikon D7100

Samyang 8mm

f/8

150sec

ISO100

 

Foto's Danny Touw

Foto 1: 5 juni 23:16 uur.
Foto 1: 5 juni 23:16 uur.
Foto 2: 6 juni 00:53 uur.
Foto 2: 6 juni 00:53 uur.

International Space Station (ISS)

1

Mijn eerste poging om het ISS (International Space Station) vast te leggen in een lange belichting opname. Ik heb de auto-focus functie van de camera uitgeschakeld en de scherpstel ring op oneindig gezet. Achteraf had ik toch beter op de horizon kunnen focussen met de auto-focus functie aan. Op de foto is de horizon niet scherp afgebeeld.

 

Het weer moet natuurlijk meezitten: geen bewolking! Binnenkort weer een poging wagen. Ik ga dan gebruik maken van het Samyang 8mm Diagonal Fisheye objectief. Camera stond uiteraard op statief en de aansturing van de belichting gebeurde door de camera op Bulb te zetten en via TriggerTrap de gewenste sluitertijd in te stellen, ik heb gekozen voor 150 seconde. Over TriggerTrap binnenkort meer. Hiermee kun je met je iPhone je camera bedienen.

 

Op de foto zie je het ISS als een lange streep vanuit het zuidwesten naar het oosten vliegen. Let ook op het sterrenbeeld Grote Beer, rechts van het ISS.

 

Software: Aperture en Adobe Photoshop.

Bewerkt met: Wacom Intuos Pro pen tablet.

 

Nikon D7100

Sigma 10-20mm 1:2.8 op 10mm

f/5

150sec

ISO100

Foto Danny Touw


Day and Night

Foto Danny Touw

 

‘Day and Night’

Foto gemaakt tijdens het BTL (Behind The Lenscap) Rotterdam Photo Event.

Nikon D70S + Sigma 10-20mm 1:3.5 op 10mm - 1/400sec - f/10 - ISO200.

 

Bewerkt met Adobe Photoshop.

Om de nacht te maken heb ik dat gedeelte van de foto gekozen dat rechts van de brugleuning en de brug zelf ligt. Van dat gedeelte heb ik eerst de belichting (Exposure) verminderd. Daardoor werd het al een stuk donkerder.

 

Vervolgens heb ik de laag (Layer) gekopieerd. In deze 2e laag heb ik een verloop (Gradient Overlay) toegepast van zwart naar grijs, van boven naar beneden. De scheiding tussen zwart en grijs wat scherper te gemaakt en de grens gelegd net boven de gebouwen. Tevens het verloop wat rechtsom gekanteld (Rotate clockwise Arbitrary) om de indruk te wekken dat het laatste licht van die dag van links komt.

 

De sterrenhemel is gemaakt door punten van 1, 2, 3, 4, 5, 6 pixels in de kleuren wit, grijs, rood en geel willekeurig in de hemel te plaatsen.

 

Als laatste heb ik de gebouwen aan de horizon voorzien van verlichte ramen. Door met geel in verschillende afmetingen pixels te plaatsen op plekken waar in de gebouwen ramen zitten.

 


Breda Sculpturen

 

Gebruik gemaakt van het Blue Hour om een fotoserie te maken van de Sculpturen woontorens in Breda. Binnenkort een fotoserie van deze gebouwen. Kijk op www.dannytouw.nl/portfolio/hdr-architectuur voor een uitleg van Blue Hour.

 

1e foto: Nederland, Breda. Torenflats de Sculpturen. Foto genomen tijdens Blue Hour op 13 maart om 19:13 CET. Gebruikte software is Adobe Photoshop. Nikon D70S + Sigma 10-20mm 1:3.5 at 20mm - 0.76sec, 3sec, 13sec - f/6.3 - ISO200

 

2e foto: dezelfde opname. Met Adobe Photoshop bewerkt tot "Bijna nacht". Als eerste kopieer je de eerste foto in een nieuwe Layer. Hierdoor werk je in een kopie en blijft de originele foto onbewerkt. In de kopie heb ik de lucht geselecteerd. Daarna met een Gradient Overlay en een Layer Mask een zwart verloop van boven naar beneden gemaakt. De torenflats zelf worden niet veranderd door deze actie omdat alleen de lucht geselecteerd is. Dan met verschillende pixelafmetingen en kleuren de sterren ingetekend.

 

3e foto: dezelfde opname. Ook bewerkt met Adobe Photoshop. Nu voorzien van de Melkweg. Deze opname heeft ook foto 1 als basis. Originele foto is eerst gekopieerd in een nieuwe Layer. Ook hier is alleen de lucht geselecteerd, al het andere is beschermd. Dan een 2e foto ingeladen: de Melkweg. Deze gekopieerd en met de functie Paste Into geplakt in de basisfoto. Door middel van verschuiven kun je de Melkweg in de lucht plaatsen achter de gebouwen. Na de bewerkingen gebruik je de functie Flatten Image om de twee foto's samen te voegen tot één afbeelding.

 

4e foto: hier heb ik een afbeelding van de USS Enterprise uit Star Trek in de lucht geplaatst. Foto van het ruimteschip ingeladen en alleen het schip geselecteerd. Daarna een kopie gemaakt en met de functie Paste in de basisfoto geplakt.

 

Foto 1: Sculpturen - Breda
Foto 1: Sculpturen - Breda
Foto 2: Sculpturen - Breda - "Bijna nacht"
Foto 2: Sculpturen - Breda - "Bijna nacht"
Foto 3: Sculpturen - Breda - "de Melkweg"
Foto 3: Sculpturen - Breda - "de Melkweg"
Foto 4: Sculpturen - Breda - Nu met de Enterprise uit Star Trek
Foto 4: Sculpturen - Breda - Nu met de Enterprise uit Star Trek

Ireland

Foto Danny Touw

 

Ireland - County Kerry - Killarney National Park - Ladies View (naar verluidt komt de naam van de hofdames van Koningin Victoria, die zeer onder de indruk waren van het uitzicht toen het gezelschap in 1861 deze plaats bezocht).

 

Analoge foto genomen met de Nikon Pronea 600i. Negatief is gedigitaliseerd. Opname gegevens onbekend...

 

Iedere fotograaf heeft wel een opname die voor hem/haar de beste is…

 

Voor mij is dat deze foto. Gemaakt tijdens mijn wandeling door het zuidwesten van Ierland in 1999. Op deze wandeling vertrokken we vroeg vanuit Killarney, County Kerry. De eerste 10 km regen, veel regen. Op het moment van de foto werd het droog. Camera tevoorschijn gehaald uit de beschermende plastic behuizing. Wat zie je? Groen! Dat is de enige kleur in Ierland… alleen heeft die kleur groen een miljard tinten… 5 minuten nadat deze foto gemaakt was werd het kraakhelder… blauwe hemel voor de rest van de dag… De wolken trokken razendsnel weg over de bergen. Precies op tijd heb ik deze foto gemaakt. Onvervangbaar… méér dan goud waard… Ierland, voor altijd in mijn hart…  Éire, go deo i mo chroí... 


Camera opname standpunt

1e voorbeeld

De verschillen tussen een camera opname standpunt. Op de  foto's hieronder zie je wat een effect dit op een foto kan hebben.

 

De eerste foto is genomen met de camera iets naar beneden gericht. Veel van de golfbaan (Golfpark De Haene in Teteringen) is te zien. Het voetpad langs de holes en veel gras.

 

De tweede foto is genomen zoals veel fotografen hem nemen: horizon in het midden. Geeft een goed beeld van het landschap, wel een beetje saaie foto. Het is hier natuurlijk wel mogelijk een stuk van de onder- of bovenkant te halen.

 

De derde en laatste opname is genomen met de camera (flink) omhoog gericht. Met een dramatisch resultaat! De wijdheid van een golfbaan is hier goed te zien. Geen storende voorgrond. Je ziet linksonder meteen een eerste hindernis: de bunker en rechts de tweede: een waterpartij. Vervolgens het doel: de green. En ver weg de bossen, de grens van de golfbaan. Het effect van de de camera omhoog richten wordt nog versterkt doordat ik gebruik heb gemaakt van een ultra groothoeklens: de Sigma 10-20 mm.

 

Als regel pas ik meestal de volgende manier toe: plaats de horizon op van onder of van boven. Dat geeft in de meeste gevallen een goed resultaat, afhankelijk van het onderwerp.

 

Alle foto's zijn bewerkt met Adobe Camera RAW en Adobe Photoshop.

 

Foto's Danny Touw